Strategia sprzedażowa to podstawa, jeśli chcesz zarabiać na swojej pasji. Nie każda jednak się sprawdzi. Możesz mieć świetne produkty w sklepie online i piękny profil na Instagramie, a sprzedaż i tak będzie kiepska.
I owszem, z zewnątrz wszystko może wyglądać profesjonalnie. Ty jednak wiesz, że sprzedajesz sporadycznie i rozwijasz się zdecydowanie zbyt wolno. Potrzebujesz po prostu świetnej strategi, która działa!
Strategia sprzedaży to dużo więcej niż plan. Strategiczne podejście to określenie co chcesz sprzedać i komu, a także, w jaki sposób chcesz opowiadać o tym produkcie.
Dlaczego Twoja strategia nie działa?
Może po prostu w ogóle jej nie masz? Dotyczy to większości początkujących przedsiębiorców, którzy chcą sprzedawać, ale nie wiedzą, jak się do tego zabrać.
Nie mają pojęcia, jak sobie poukładać biznes. I owszem, uczą się szybko, całkiem nowych rzeczy, ale strategia jest ciągle spychana na dalszy plan. Zawsze coś jest ważniejsze. Trudno się spodziewać, że strategia zadziała, skoro jej nie masz.
A jeśli myślisz, że czynności takie, jak: dodanie produktu na sklep, stworzenie portfolio, udzielanie się w social mediach, czy dodawanie postów na Instagramie to strategia, muszę Cię rozczarować.
Strategia sprawia, że wszystkie elementy Twojego biznesu są ze sobą ściśle połączone, dzięki czemu działasz w konkretnym kierunku, a to działanie przynosi efekty.
Dodawanie postów na Instagramie, czy wrzucenie kilku produktów do sklepu to jeszcze nie strategia.
Strategia to coś dużo głębszego. Planując taktycznie, z góry ustalasz, w jaki sposób osoba, która nie wie o twoim istnieniu, ma się o Tobie dowiedzieć. Oczywiście zakładam, że docierasz do klienta idealnego. Taka osoba najpierw Cię zauważa, kolejno zaczyna Cię lubić, by w końcu Ci zaufać. I dopiero wtedy jest gotowa, by coś od Ciebie kupić!
Strategia to dobrze przemyślany plan jak poprowadzić daną osobę przez wszystkie etapy i co powinnaś zrobić, żeby jej w tym pomóc.
Czemu sprzedaż w Twoim sklepie jest okazjonalna?
Prawdopodobnie robisz wszytko chaotycznie. I być może niektóre osoby przypadkiem przechodzą przez całą ścieżkę klienta, jednak nie masz nad tym kontroli. Nie masz zatem możliwości w taki sposób wspierać swoich klientów, żeby odnosić zauważalne efekty w postaci zwiększonej sprzedaży.
Masz strategię, czy plan?
Plan znacznie różni się od strategii, ale jako początkujący przedsiębiorca, możesz te terminy mylić.
Jak je odróżnić? Planem będzie pomysł, że zaczniesz dodawać 5 postów tygodniowo na Instagramie. Natomiast strategia biznesowa ma konkretny kierunek. W przypadku Instagrama byłoby to: zacznę dodawać 5 postów tygodniowo, aby zwiększyć swoje zasięgi i ilość obserwujących.
Przyjrzyj się dobrze swoim działaniom i określ, czy działasz strategicznie, czy po prostu realizujesz kolejny plan.
Realizujesz założenia kogoś innego
Może się tak zdarzyć, jeśli czytasz książki na temat strategii oraz słuchasz osób, które uczą o niej i przekładasz wszytko jeden do jednego na swój biznes. Nie bierzesz też pod uwagę, że niektóre porady mogą już być nieaktualne.
Przykładowo — zalecenie, że musisz być wszędzie, żeby odnieść sukces. Musisz zatem mieć blog, profil na Instagramie, Facebooku i na innych platformach. Przecież jakoś muszą Cię zauważyć!
Jako osoba początkująca możesz być trochę zdezorientowana, skoro słyszysz wiele, czasem przeciwstawnych rad na ten temat. Możesz zacząć stosować założenia strategii, której nie czujesz i która nie jest Twoja, bo myślisz, że kolejny guru nie może się mylić.
Taka strategia niestety nie zadziała. Możesz być za to pewna, że Twoi odbiorcy i potencjalni klienci poczują Twoją niepewność i brak spójności.
Blokady energetyczne nie wspierają świetnej sprzedaży
Zastanów się, czy jakieś niewspierające przekonanie, typu — nie umiem sprzedawać, czy — to nie dla mnie, nie blokuje Twojej strategii.
Może dla Ciebie sprzedaż, to wciskanie, a Ty nie chcesz być nachalna i zmuszać ludzi do kupowania.
Takie blokady i przekonania na pewno trzeba przepracować, ponieważ inaczej nie ruszysz z rozwojem tak, jak byś sobie tego życzyła. Sprzedawać można z radością i lekko — na pewno warto się tego nauczyć.
Inaczej Twoi odbiorcy poczują, że coś tu nie jest do końca tak, jak powinno i nawet jeśli podobają im się Twoje wyroby, nie kupią ich. Zabraknie dobrej intencji i energii.
Nie wiesz, jak ułożyć genialną strategię dla Twojego biznesu
W głowie masz wizję swojej firmy, która rozwija się w szalonym tempie dzięki świetnej strategii. Musisz ją ustalić! Siadasz nad kartką papieru i zastanawiasz się, od czego zacząć.
Jak to poukładać i co jest istotne? Jeśli dotąd działałaś po omacku, ciężko Ci będzie samej ustalić naprawdę dobrą i co najważniejsze — skuteczną strategię.
Też błądziłam po omacku, próbując ustalić strategię dla mojej firmy. Byłam sfrustrowana, ponieważ bardzo dużo działałam, chciałam, żeby coś się zmieniło, ale efektów nie było żadnych.
Na szczęście udało mi się wypracować metodę, którą dodatkowo udoskonalałam przez ostatnie lata. To rozwiązanie, które mogłabym nazwać strategią pierwszego lejka sprzedażowego.
Metoda najlepiej sprawdzi się w przypadku biznesu online, choć będzie świetnie wspierała również działalność stacjonarną, która pozyskuje klientów w internecie. Zauważ, że nawet przy wciąż rosnących cenach reklam na Facebooku, to wciąż najtańszy i najłatwiejszy sposób, dotarcia do potencjalnych klientów.
Dodatkowo mój sposób pomoże Ci ustalić, czy osoby zainteresowane wstępnie Twoimi produktami, to na pewno Twoi klienci. Czy Cię rozumieją i są Twoją grupą docelową? Taki klient kupi u Ciebie z radością. Jednak, jeśli nie będzie chemii już na początkowym etapie, metoda lejka pozwoli wyeliminować takie osoby. A do kolejnych etapów przejdą dokładnie ci klienci, których chcesz mieć.
Kilka osób, które są w programie Artystka na Swoim, miało już okazję przetestować ten system u siebie i przekonać się, że naprawdę działa.
Jeśli chcesz popracować nad strategią Twojego biznesu i nauczyć się, jak wspierać swoje działania w internecie, zapraszam Cię bardzo ciepło na szkolenie online Opracuj strategię sprzedaży.
Dowiesz się, jak pracuję i poznasz moją metodę na ustalenie strategii sprzedaży, która przynosi rezultaty.
Podam Ci kolejne kroki, po których przejściu będziesz mogła opracować taktykę dla Twojego biznesu — działającą i skrojoną pod Twoją firmę!
Ustal swoją strategię i przyspiesz rozwój biznesowy!
Wolisz oglądać? Filmik na ten temat znajdziesz poniżej.
Dodaj komentarz